2017: niepokojące trendy wg Gartnera

Około roku 2020 przeciętna osoba będzie więcej rozmawiać z botami niż ze współmałżonkiem. Taką niepokojącą wizją podzielił się Daryl Plummer, wiceprezes Gartnera, podczas październikowego Gartner Symposium/ITxpo 2016 w Orlando, przedstawiając 10 strategicznych prognoz ICT na 2017 rok i kolejne lata.

Wraz z powstaniem sztucznej inteligencji (AI – artificial intelligence) i konwersacyjnych interfejsów użytkownika jest bardziej prawdopodobne niż kiedykolwiek wcześniej, że będziemy wchodzić w interakcje z botami (nie będąc do końca tego świadomi). Stajemy się coraz bardziej cyfrowo uzależnieni, korzystając na co dzień ze smartfonów, tabletów, wirtualnych asystentów osobistych VPA (virtual personal assistants), systemów rozrywkowych w naszych domach i samochodach.

Daryl Plummer, wiceprezes Gartnera

Daryl Plummer, wiceprezes Gartnera

Trzy najważniejsze trendy wyłaniające się z prognoz analityków Gartnera na 2017

  • zaangażowanie i funkcjonowanie w cyfrowym świecie coraz bardziej będzie wciągać ludzi do wirtualnych interakcji non-stop,
  • innowacyjność technologiczna wywoła rewolucyjne zmiany w tradycyjnych modelach biznesowych,
  • skutki uboczne cyfrowej transformacji będą bardziej gwałtowne niż początki tego procesu.

Cyfrowo uzależnieni

Daryl Plummer komentując fenomen gry Pokemon Go, który potwierdza przyspieszenie cyfrowych zmian w obszarach, takich jak rozszerzona rzeczywistość AR (augmented reality), zachęcał liderów IT do prób przewidzenia skutków wdrażania internetu rzeczy. Choć wprowadzanie cyfrowych innowacji niesie ze sobą nieodłączne ryzyko, to warto zauważyć, że jednocześnie te technologie wnoszą różnego rodzaju wartości biznesowe. – Praktyczne podejście polega na rozpoznaniu zachodzących zmian, priorytetyzacji skutków, które one wywołują, a następnie reagowaniu na nie, aby umieć wydobyć z nich wartość – radził Plummer.

10 prognoz Gartnera na rok 2017 i kolejne lata
  1. Zakupy z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości – do 2020 r. 100 mln konsumentów będzie robiło zakupy w rozszerzonej rzeczywistości (AR).
  1. Przeglądarki głosowe. Do 2020 r. 30 proc. sesji przeglądania internetu będzie odbywało się bez ekranu.
  2. Mniej aplikacji mobilnych – do 2019 r. około 20 proc. dostawców software’u zrezygnuje ze swoich aplikacji mobilnych.
  3. Algorytmy w pracy – do 2020 r. algorytmy wpłyną na zmianę zachowań miliardów globalnych pracowników.
  4. Rozwój technologii blockchain – do 2022 r. projekty biznesowe oparte na niej będą warte 10 mld dolarów.
  5. Cyfrowi giganci wszędzie – do 2021 r. spośród wszystkich aktywności przeciętnego użytkownika 20 proc. będzie związane z co najmniej jednym z największych siedmiu gigantów cyfrowych.

Więcej w oryginalnym materiale na blogu it-filolog.pl

1