Hybrydowa kombinacja działających w internecie urządzeń oraz prawdziwych, fizycznych lokalizacji, która wynosi doświadczenia zakupowe na zupełnie nowy poziom będzie zgodnie z prognozami w roku 2030 zupełnie powszechnym elementem codziennego życia zdecydowanej większości dzisiejszych miłośników gadżetów – raport Ericsson ConsumerLab: „10 najważniejszych trendów konsumenckich”.
Wyniki badania „Ericsson 10 Hot consumer Trends 2030: The Everyspace Plaza „.
Opublikowany w grudniu 2021 raport jest już jedenastym z kolei wydanym raportem ConsumerLab. Zgodnie z ustanowioną już tradycją identyfikuje on najważniejsze trendy konsumenckie, jakie zdaniem miłośników nowoczesnych technologii przenikną do naszego życia do roku 2030. Tegoroczna edycja skupia się na hybrydowych doświadczeniach zakupowych w fikcyjnej Galerii EverySpace.
Konsumentów poproszono o ocenę 15 funkcjonujących w hybrydowej galerii handlowej obiektów, które dzięki zastosowaniu technologii cyfrowej poszerzają zakres naszych doświadczeń fizycznych. Niemal 80% respondentów jest zdania, że wszystkie z 15 testowanych koncepcji będą dostępne w jakiejś formie do roku 2030. Tego rodzaju „fizyczno-wirtualne” obiekty staną się rzeczywistością dzięki technologiom takim jak wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR) oraz programowalne materiały.
10 najważniejszych trendów konsumenckich w perspektywie roku 2030 – Galera Everyspace:
- Arena All-Now:
Możesz być zarówno aktorem, jak i widzem, ale czy wirtualne doświadczenia zapewnią dreszczyk emocji lub odrobinę mile widzianego strachu? Niemal 80% konsumentów spodziewa się powstania powierzchni rozrywkowych, w których artyści wykorzystujący technologię teleobecności będą mogli występować cyfrowo, tak jakby byli obecni fizycznie na miejscu.
- Imersyjny salon piękności
Możliwość uniknięcia igieł i skalpela jest dla wielu osób atrakcyjną opcją, jeżeli chodzi o poprawę ich wyglądu. 70 procent konsumentów oczekuje, że w galeriach handlowych pojawią się korzystające z technologii modelowania wolumetrycznego salony piękności, które będą cyfrowo korygować niedoskonałości naszych ciał.
- Krawiec Meta
Szykowna odzież szyta na miarę klienta – i jego awatara. Ponad 70 procent użytkowników technologii AR/VR przewiduje, że zakłady krawieckie działające w galeriach handlowych będą stosowały materiały zmieniające się na życzenie użytkownika w wodoodporne lub zapewniające doskonałą wentylację tkaniny.
- Basen Anyverse
Wielu z nasz marzy o odkrywaniu nieznanych obszarów wszechświata. Dwie trzecie konsumentów uważa, że będzie miało możliwość korzystania z basenów pozwalających – dzięki zastosowaniu masek tlenowych z technologią VR – na eksplorowanie kosmosu w stanie nieważkości.
- Hybrydowa siłownia
Wiele osób jest zdania, że tężyzna fizyczna i zdrowie psychiczne idą ze sobą w parze. 70 procent konsumentów przewiduje powstanie centrów fitness dbających o nasze zdrowie psychiczne. Będą one oferowały multisensoryczną, dostosowaną do indywidualnych potrzeb klientów scenerię AR/VR, poprawiając nasze samopoczucie.
- Wielofunkcyjna drukarnia marzeń
Przyszłość należy do produkcji i napraw dokonywanych na życzenie. Ponad połowa konsumentów pragnie dokonywać przyjaznych dla środowiska zakupów w fabrycznym outlecie poddającym swoje stare produkty recyklingowi.
- Restauracja „Pępek świata”
Wielu z nas preferowałoby możliwość przebywania w wirtualnym towarzystwie. 50 procent konsumentów chciałoby chodzić do restauracji po to, by wirtualnie spotykać się ze znajomymi obecnymi w innej restauracji, w dowolnym miejscu na świecie.
- Niekończący się sklep
Wypróbuj zanim kupisz – przynajmniej wirtualnie. Trzy czwarte konsumentów spodziewa się, że podczas kupowania nowych produktów do domu będą w stanie wypróbować je odtwarzając wnętrza swoich mieszkań w sklepie.
- Medyczny multipleks
Przyzwyczailiśmy się już, że wszystko musi być dostępne tu i teraz. Dlaczego w opiece zdrowotnej miałoby to wyglądać inaczej? 77 procent konsumentów spodziewa się powstania w galeriach handlowych centrów medycznych, w których sztuczna inteligencja będzie w przeprowadzać badania na miejscu, od ręki informując nas o stanie naszego zdrowia.
- Park Natura+
Mieszkańcy wielkich miast często tęsknią za kontaktem z naturą. 42 procent konsumentów chciałoby odwiedzić znajdujący się w galerii handlowej park, w którym mogliby obcować z naturą dzięki cyfrowym i programowalnym, zapewniającym hybrydowe odczucia materiałom.
Oczekiwania są inne: połowa użytkowników smartfonów na świecie przewiduje, że do 2025 roku wszyscy będziemy nosić lekkie, modne okulary AR.
Badanie Ericsson “Technologia 5G w polskich przedsiębiorstwach”
Konsumenci przewidują również urządzenia do noszenia, które mogą natychmiast tłumaczyć języki, pozwalają nam kontrolować nasze środowisko dźwiękowe i cyfrowo odczuwać zapach, smak, tekstury i temperaturę. W miarę wkraczania konsumentów w ten zmysłowy cyfrowy świat będą oni wymagać bardzo szybkiej łączności, niezauważalnego opóźnienia opartego na obliczeniach krawędzi i zaawansowanej automatyzacji.
Ta wizja opiera się nie tylko na oczekiwanych postępach technologicznych, ale także na badaniach konsumenckich: wcześni użytkownicy w miastach spodziewają się, że do 2030. Będziemy używać wszystkich zmysłów online. 68% z nich chce korzystać z co najmniej 1 z 6 koncepcyjnych Internetu wyczuwa aplikacje, o które pytaliśmy, a 81 procent jest ogólnie otwartych na ten pomysł.
Spośród tych, którzy chcą internetu zmysłów, 40 procent postrzega rozrywkę jako główną siłę napędową tej zmiany; 33 procent uważa, że lepsze będą zakupy online; a 31 procent uważa, że zmiana ta nastąpi z powodu kryzysu klimatycznego. 31 proc. oczekuje, że do 2030 5 wielkich firm technologicznych oraz firmy branżowe zdominują i będą obsługiwać około połowę wszystkich usług internetowych zmysłów.
Źródło i prawa
„Ericsson 10 Hot consumer Trends 2030: The Everyspace Plaza „.